Verkiezingen deel 1

Geplaatst: 18 mei 2019 in Uncategorized

Binnen enkele dagen is het weer “het feest van de democratie” zoals we dit plegen te noemen. Enkele zaken of bedenkingen die me opvallen :

  • Als ik de verkiezingsborden bekijk valt het me op dat er weinig politici een slogan hebben die aangeeft wat ze concreet willen doen de volgende jaren. De kroon spant Gwenny Devroe die het landschap ontsiert met borden in de vorm van – godbetert- een hartje. Nu vermoed ik dat deze dame geen hoogvlieger  is (leest u het rapport van het Nieuwsblad er maar eens op na) en heeft beslist in te zetten op haar looks. Maar ideeën of beleid ? Niet aanwezig , helaas. Dezelfde gedachte flitste door mijn hoofd toen ik op mijn dagelijkse fietstocht – met gratis hindernisparcour en moordstrookje- naar Mechelen één of andere bloemenfee zag staan op een verkiezingsbord. Buiten een naam die ik u helaas moet schuldig blijven stond er een mooie foto van de dame in kwestie in een bloemachtige omgeving. Waar staat deze dame  voor ? Wat zijn haar doelstellingen -buiten het onderhouden van een ongetwijfeld mooie bloementuin- eerlijk: ik zou het niet weten en met mij heel veel kiezers.  Dit zijn maar enkel uitingen die ik zo voor de vuist weg kan geven van een klimaat waar het beeld belangrijker wordt dan het beleid. Ik weet het: ik ben een ouwe zaag maar toch ..
  • Dan de organisatie van de verkiezingen: wij Belgen moeten nog altijd gaan stemmen waar men zegt ons te stemmen. In Nederland bijvoorbeeld kan men stemmen waar men wenst. Het Belgische systeem heeft natuurlijk te maken met de opkomstplicht dit is de wettelijke verplichting voor een burger van een land om zich op een bepaalde dag, naar een door de overheid te bepalen plaats te begeven en zich aldaar te identificeren. Dat België een uniek land is bewijst deze opkomstplicht: op een paar landen na zijn we zowat het enige land ter wereld waar dit nog steeds geldt in het kader van verkiezingen. Ondanks massaal afhaken van de burgers door niet te komen opdagen of blanco te stemmen weigert men hier iets aan te doen. Laat mensen die niet willen stemmen , geen zin hebben alles te volgen aub het recht hebben om ” Kus mijn kloten ” te zeggen tegen de politiek door thuis te blijven. Lijkt mij in elk geval beter dan dat ze stemmen voor de mestkevers die de Vlaamse Belangen vertegenwoordigen.

wordt vervolgd

Reacties zijn gesloten.